Tacksam för kommentarer - rättegångsreferat

En före detta småföretagare ställdes tisdagen den 16 december inför rätta på Södertörns tingsrätt. Han anklagades för bokföringsbrott av ekobrottsmyndigheten, eftersom han slängt bokföringsbevis och inte uppfört årsredovisningar.

Den tilltalade startade under 1990-talet ett taxi- och ett färdtjänstbolag. Han bedrev de två aktiebolagen som en gemensam verksamhet och skötte själv bokföringen. I början av 2000-talet började affärerna gå dåligt och mannen hade svårt att hitta chaufförer. Samtidigt började den tilltalade närma sig pensionsåldern och beslutade sig för att börja varva ned. Men det fanns fortfarande räkningar att betala och inkomsterna blev allt mindre.
 -  Jag har principen att man alltid ska göra rätt för sig. Jag ville inte att chaufförerna skulle jobba svart så jag betalade med mina egna pengar, säger mannen under förhöret.
Sammanlagt har den åtalade skjutit in 600 000 kronor i företagen.

Alla utgifter, inkomster och andra ekonomiska händelser ska i ett aktiebolag bokföras i tidsordning i grundbokföringen. Bokföringsbevisen, det vill säga kvitton över bank- och kontantärenden, ska på ett säkert sätt bevaras i minst tio år. Och varje år ska även en årsredovisning uppföras. Allt enligt svensk lag.

Det var år 2006 som mannen kastade ett 40-tal pärmar med bokföringsbevis tillsammans med stora delar av vad han ägde. Katastrofen, som den tilltalade uttryckte sig, ägde rum då hans fru fick reda på att han använt deras pensionspengar för att försöka rädda sina två konkurshotade företag. Frun begärde ut skilsmässa och mannen fick packa ihop allt han ägde i två resväskor och flytta ifrån det gemensamma boendet.

När den tilltalades bolag gick i konkurs lämnade mannen in bokföringen men hade inte uppfört årsredovisningar. Han hade inte haft råd att anställa en revisor och bokföringsbevisen fanns inte längre. Under den här tiden flyttade mannen runt med sina resväskor och bodde hos sina vänner och döttrar.
-  Jag hade kunnat låta mina pärmar stå i min dotters garage. Jag hade också kunnat sälja bolagen, men det tänkte jag inte på då, säger den åtalade.

För att få starta företag hade mannen genomgått en utbildning i grundläggande företagsekonomi. Eftersom han var medveten om reglerna så ansåg åklagaren att brottet skulle klassas som uppsåtligt.
-  Den åtalade har inte avsiktligt undanhållit bevis. Men han har gjort sig skyldig till bokföringsbrott i två företag, säger åklagaren.
Därför yrkade han på en villkorlig dom och bötesstraff.

Försvaret yrkade för en villkorlig dom men ville ha ett lågt bötesstraff med tanke på den tilltalades låga pension och svårigheter att få jobb.
-  Min klient är medveten om sina skyldigheter och har inte stuckit bevis under stolen. Men han var förblindad av situationen och har därför vare sig sett sina möjligheter eller skyldigheter. Han tappade familjen på detta ledsamma sätt, säger försvaret.
Tingsrättens dom kommer den 31 december.

Kommentarer
Postat av: Sofia

I ingressen: Det heter "i rätten" inte "på". Heter det "uppfört årsredovisningar"? Jag hade nog skrivit "gjort" eller liknande.



I stycke 1: Jag hade inte valt att börja en mening med ordet "men". Testa om du kan omformulera det.



I stycke 2: Jag hade inte heller börjat en mening med ordet "och".



I stycke 5: Jag tror inte alla förstår vad som menas med "uppsåtligt". Kanske kan använda ett annat ord?



I stykce 6: Här är jag osäker, men säger man verkligen "yrkade för", heter det inte "yrkade på"?Sen hade jag nog skrivit "dom meddelas" och inte "dom kommer"



Annars var det superbra! Nice job!



2008-12-16 @ 23:41:25
URL: http://sofiasko.bloggagratis.se
Postat av: Stina

Snyggt skrivet Hanna! Jag vet inte mycket om hur man skriver, men läsa det kan jag, o detta var lättläst, inte alls krångligt som många liknande artiklar brukar vara. vart lite ledsen för mannens skull också...

2008-12-18 @ 08:11:22
URL: http://stinch.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0