Mardrömsflytten - en roman i bloggform

Vad behöver jag en karl till? Igår byggde jag ihop en hel bokhylla för egen hand. Och inte nog med det! Trots att den väger många kilo mer än mig och egentligen inte har någonting att greppa tag i och trots att det stod i bruksanvisningen att man skulla vara två för att resa denna bjässe, så klarade jag även detta på egen hand. Med hjälp av en liten diskhandduk och de få muskler jag har kvar. Fröken Envis var namnet!

Däremot var själva flytten en mardröm. Kvällen innan dagen D slutade mitt internet att fungera vilket betydde att jag inte kunde läsa artiklarna till opponeringen morgonen därpå. Dessutom räckte inte mina väskor till för att packa ned alla mina saker. Och pricken över i:et var dubbelbokningen i min kalender. Opponeringstiden krockade med tiden då jag skulle skriva på kontraktet.

1/12 2008
Klockan 06.30 tog jag mig upp ur sängen. Jag ringde och lyckades flytta fram kontraktskrivandet en timme. Äntligen fungerade Internet igen och jag hann läsa igenom artiklarna. Men när jag kom fram till skolan upptäckte jag att jag hade opponerat på fel text. Snabbt som sjutton jobbade jag mig igenom den rätta artikel. Tog mig igenom opponeringen. Snurrade runt ute i flemingsberg på jakt efter Huges kontor. Skrev kontrakt. Tog emot möblerna från ikea, åkte till Segeltorp och tog en taxi med allt jag lyckats packa ned.

Så här långt verkade dagen flyta på i rätt riktning. Taxichauffören var grinig till en början. Klagade på att jag borde ha beställt en större bil och att ingenting var bra med denna dag. Men så vände humöret och han visade sig vara jätte trevligt. Han stängde till och med av taxametern i slutet eftersom han hade råkat svänga in på fel väg.
-  Det var du som lurade mig, sa han och skrattade.
Sen hjälpte han mig att bära in alla saker och skrev en lapp med alla taxibolag jag kunde åka med och varnade mig för frilansare som skulle lura mig på pengar.

Därefter svängde allt och resten av kvällen var ett enda stort mörker. Jag återvände till Segeltorp för att städa och packa ihop det sista. Det blev en fullastad resväska och en stor sibapåsa plus en gardinstång och ett skrivbordsben. På mig hade jag min stora Canada Goose jacka och det blev en svettig kamp att ens ta mig till busshållplatsen. När väl bussen kom gick förståss min påse sönder. Jag kände mig som en av de där skumma typerna som drar omkring med stora påsar fulla med skrot och busschaufförens blick var inte nådig. Dessutom var det fel på bussen och vi var tvugna att byta  i Huddinge centrum. Jag förbannade min snålhet som fått mig att ta bussen med sista packningen. Men jag hade inte pengar på mobilen för att ringa en taxi.

Väl hemma återstod den sista etappen upp för den långa backen och gråten var nära när jag tillslut kunde stänga dörren om mig och mitt flyttkaos.

Där kunde historien vara slut men...

Trött och dödshungrig som jag var tog jag mina frysvaror med mig till det gemensamma köket för att hitta ett ledigt frysfack. Men där fanns inte ett enda ledigt fack att tillgå och inte en student i sikte. Istället stoppade jag in allt i kylen. Packade upp alla kläder, bäddade sängen, åt mina sista brödbitar och somnade som en stock. Tentaplugget fick vänta och vänta..

3/12 2008

"Om ett parti vid fördelningen av de fasta valkretsmandaten erhållit fler mandat sammanlagt i hela landet än en rikspropotionell fördelning ger vid handen får de likväl behålla mandaten."

En beskrivning av utjämninsmandaten eller ett utdrag ur en regelbok för poker från 1800-talet? På fredag är det tentaskrivning och för att jag ska klara den måste jag nog hoppas på ett mirakel.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0