Bakom lyckta dörrar

Jag och Louisa gick till Södertörns tingsrätt för att skriva ett rättegångsreferat. Valet föll på ett våldtäktsmål. Men efter bara 11 minuter beslutades att huvudförhandlingen skulle hållas bakom lyckta dörrar. Så vi fick snällt packa ihop våra saker och lämna salen. Och nu måste vi vänta till klockan 13.45 för nästa intressanta huvudförhandling som behandlar grov kvinnofridskränkning. Jag hoppas att inte även detta mål ska gå under sekretess. För annars blir det att referera en huvudförhandling gällande rattfylla eller konkursbegäran. Konkursbegäran verkar vara ett återkommande ämne på dagens schema i tingsrätten. Ett tydligt spår från den rådande finanskrisen? Kanske skulle det vara intressant att skriva om trots allt...

Våldtäkt och kvinnofridskränkning är nog ett "populärt" ämne bland tjejerna i klassen. Men det går ju inte att komma undan att det är väldigt "intressant" (missförstå mig rätt) ämne för tjejer. Det är ju någonting som verkligen berör oss. Och jag som redan har skrivit tre uppsatser under högstadiet och gymnasiet gällande ämnet, tycker att det ska bli mycket lärorikt att gå på en huvudförhandling om kvinnofridskränkning. Och jag hoppas verkligen att det är ett ämne som vi kommer att beröra under etnologin. Kanske ett ämne för min C-uppsats?

Tänker nog göra som Sofia och lägga upp mitt referat på bloggen för kommentarer senare ikväll. Nu till juridiska begrepp..

Kommentarer
Postat av: Sofia

Gör det! Skitbra med respons från alla möjliga håll. Jag väntar med spänning :)

2008-12-16 @ 15:54:16
URL: http://sofiasko.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0